|
Pikku romu :) |
Viime syksynä, aivan yllättäin illalla sain puhelinsoiton jossa kerrottiin, että autoni on ajettu lunastuskuntoon. Tottakai yllätys ja järkytys oli melkoinen, olihan auto aikoinaan todelliseen tarpeeseen ostettu ja hyvin uskollisesti palvellut. Onni onnettomuudessa oli siinä, että vaikka auton tarina loppuikin siihen, henkilövahingoilta kuitenkin säästyttiin.
Auton takakontissa oli tavallinen mustista ja mirristä ostettu kevytmetallihäkki, sellainen näyttelyhäkiksikin kutsuttu jollainen varmaan löytyy lähes joka toisesta koirataloudesta. Meiltäkin sellaisia löytyy tällä hetkellä neljä, niin isoja (eli todellisuudessa varmaan keskikokoisia" ja sitten vähän pienempiä. Vuosien mittaa niiden paikka autossa on vaihdellut paljon, mutta suurimman osan ajasta ne ovat tainneet kuitenkin olla takakontissa. Välillä siellä on ollut häkki, joka on riittänyt täyttämään koko tavaratilan, toisinaan häkki, jonka jälkeen jäi vielä hieman tavaroillekin tilaa. Välillä häkki oli turvallisesti takapenkkien takana suojassa, mutta etenkin viimeisen vuoden aikana takapenkit olivat suurimman osan ajasta kaadettuina.
|
Isoimpaan häkkiin mahtuu tarvittaessa koko lauma. |
Koko auto-onnettomuudessa melkeinpä eniten harmittaa se, että juuri tuona iltana oli molemmat takapenkit nostettu ylös ja häkki oli siis niiden selkänojien takana. Olisin halunnut tietää, olisiko häkki pysynyt törmäystilanteessa siellä peräkontin puolella, vai lentänyt eteenpäin ja pysähtynyt vasta törmäyksessä etupenkkeihin. Jos takapenkit ja tavaratilan pohja olisivat olleet täysin samalla korkeudella, olisi häkki ilmanmuta liikkunut eteenpäin, mutta tässätapauksessa niiden välillä oli lähes viiden sentin porrastus. Ja juuri tämän porrastuksen varaan olin laskenut monet kerrat, että jos äkkipysäys/ törmäys tapahtuu pysyy tuo häkki kuitenkin paikoillaan. Ja kun tuon auto-onnettomuuden ylipäänsä piti sattua, niin olisi siinä samalla voinut selvitä tuokin arvoitus, vaan eipä selvinnyt.
|
"Kerrostalo." |
Tuo vahinko sai muutenkin miettimään monenlaista, niin silloin kun vielä nytkin monesti pohdin sitä, että mikä on koiralle turvallisin paikka autossa. Olen paljon pohtinut myös sitä, että nuo tavalliset kevytmetallihäkit, joita ihmisillä näyttä hyvin paljon olevan käytössä myös autokuljetuksissa, ovat oikeasti aika köykäysiä. Onko kukaan koskaan tutkinut sitä, miten ne käyttäytyvät törmäystilanteessa. Venyvätkö ja paukkuvatko ne, vai painuvatko kasaan, ja mikä on silloin koiran kohtalo? Onko niitä ylipäänsä tarkoitettu turvallisiksi koirankuljetushäkeiksi, vai jotain ihan muuta käyttötarkoitusta varten?
Aikoinaan uskoin vahvasti, että koiran turvallisin paikka autossa on etupenkin jalkatila. Välillä puolestaan uskoin sen olevan takapenkillä turvavöissä, kunnes näin vuosia sitten tutkimustulokset siitä, mitä tapahtuu koiran "turvavyövaljaille" törmäyksen yhteydessä. Eivät ne kestäneet, ainakaan sen tutkimuksen mukaan. Pitkään ajattelin sitten, että koiran turvallisin paikka autossa on häkissä ja häkin turvallisin paikka takakontissa, takapenkkien takana. Sieltä se ei törmäystilanteessa pääse lähtemään liikkeelle, vaan pysyy tukevasti paikoillaan. Kunnes aloin miettimään sitä, että entäpä jos kyseessä onkin perään ajo, vieläpä niin, että takaa tuleva auto tulee vauhdilla. Varmasti jokainen meistä on nähnyt, kuinka ruttuun pelti menee sellaisessa tapauksessa, ja mitä tapahtuu silloin koiralle, jonka piti olla turvallisessa häkissä turvallisesti takapenkkien takana auton tavaratilassa. En haluaisi edes ajatella.
|
Etna volvon kyydissä. |
Häkin sijoittelun ja turvallisimman paikan miettimisen lisäksi olen pohtinut myös kovasti sitä, että ellei häkki esimerkiksi asetu tiukasti tavaratilaan, tai esimerkiksi etu- ja takapenkin väliin, niin miten sen saisi turvallisesti kiinnitettyä paikoilleen. Ja vaikka se sitten pysyisikin paikoillaan törmäystilanteessa tai äkkijarrutustilanteessa, niin entäs sitten jos auto lähteekin kierimään ympäri, katolleen. Onko silloin parempi, että häkki on autossa irti ja pyörii ja heittelehtii liikkeen mukana. Vai onko parempi vaihtoehto se, että häkki olisi esimerkiksi pultattu autoon kiinni, jolloin kun auton liike lopulta pysähtyisi ja se jäisi katolleen, roikkuisi koirahäkki ikäänkuin autonkatosta, eli olisi ylösalaisin ja alla vain tyhjää tilaa tai ruttuun mennyt pelti.
Ja samaa kysyisin, mitä tapahtuu turvavöissä olevalle koiralle, jos auto lähtee samalla lailla pyörimään katollaan ympäri. Entäpä sitten turvaverkon takana matkustavat koirat?
|
Zeus turvavöissä. |
Useaan otteeseen koirat ovat nyt viime aikona matkustaneet myös nylonhäkeissä. Omaa autoa kun minulla ei tällä hetkellä ole ja muiden autoihin on jotenkin kätevämpää ottaa nuo huomattavasti kevyemmät nylonhäkit mukaan, kuin nuo kevytmetallihäkit. Monesti on kuitenkin käynyt mielessä ajatus siitä, kuinka turvallisia tai turvattomia nuo nylonhäkit autossa ovat, onnettomuuden sattuessa. En siis tiedä vastauksia näihin pohdintoihini, enkä pohtiessani ole tullut hullua hurskaammaksi, siispä jatkan pohdiskelua täällä päin ja itsekukin voi samoihin kysymyksiin miettiä vastauksia tahollaan.
Meillä koirat ovat kulkeneet lähes kaikkialla mukana ja siksi on ollut ensiarvoisen tärkeää, että ne tottuvat matkustamiseen.Vuosien mittaa sitä on tullut kokeiltua mitä erilaisimpia tapoja koiran kuljettamiseen. Kaikista huolettominta on ollut matkan teko silloin, kun koira on matkustanut turvallisesti häkissä. Ja tahtoisin lujasti uskoa siihen, ettei se turvallisuuden tunne ole turhaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti